
حسین امیدی
فوق لیسانس مدیریت آموزشی
حراست بیمارستان قائم (عج)
تعریف حراست :
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن است. از جنبه اداری حراست به واحدی اطلاق می گردد که وظیفه حساس و خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت بیمارستان را در مقابل انواع انحراف های احتمالی و موجود بر عهده دارد.
شرح وظایف معاونت حفاظت پرسنلی:
• جلوگیری از نفوذ و توطئه عوامل بیگانه داخلی و خارجی.
• ارائه خدمات آموزشی و توجیه پرسنل در راستای حفاظت پرسنلی.
• اعلام نظر در زمینه نقل و انتقال و تغییر محل جغرافیایی خدمت کارکنان دستگاه.
• شناسایی عوامل ایجاد نارضایتی مردم و کارکنان دستگاه.
• تعیین صلاحیت پرسنل جهت تردد به اماکن دارای طبقه بندی حفاظتی.
• تعیین صلاحیت پرسنل برای انتصاب مشاغل حساس.
• تعیین صلاحیت پرسنل جهت مأموریت خارج از کشور.
• تعیین صلاحیت پیمانکاران.
• صدور بخشنامه و دستورالعمل در خصوص رعایت موارد امنیتی.
• شناسایی فرصت ها، تهدیدها، تخلفات و آسیب ها.
• شناسایی کانون های بحران و عوامل نارضایتی.
• اتخاذ تدابیر لازم در راستای پیشگیری از:
الف) بروز عوامل ایجاد نارضایتی
ب) تشکیل کانون های بحران
ج) تهدید های امنیتی
• دعوت و ارشاد افراد بر اساس وظایف محوله.
• ایجاد بایگانی پرسنلی به منظور تشکیل و نگهداری پرونده های حفاظتی کارکنان دستگاه.
شرح وظایف حفاظت اسناد:
• برنامه ریزی و تأمین موجبات لازم در زمینه امور حفاظتی اسناد طبقه بندیشده.
• استقرار سیستم مناسب جهت حراست و حفاظت از مدارک محرمانه و مخازنسوالات.
• ایجاد بایگانی منظم موضوعی و پرسنل و تعیین چگونگی نگهداری و حراست از اسناد.
• طبقه بندی اسناد و مدارک بر حسب درجه اهمیت و حساسیت با نظر تهیه کننده سند.
• انجام اقدامات لازم در جهت جلوگیری از افشاء غیر مجاز مذاکرات و صورت جلسه ها.
• تهیه و تنظیم، تکثیر و نسخه برداری نامه های طبقه بندی شده و دستورالعمل ها با نظر مسئول مستقیم.
• تهیه و تنظیم سیستم مطمئن بایگانی، ارسال و مراسلات و گردش اسناد.
• دریافت اسناد و مدارک محرمانه واصله از سازمانهای مختلف و حراست از آنها بر اساس مقررات مربوط