همین حالا در خبرنامه مشترک شوید تا آخرین اخبار ، اطلاع رسانی ها و تخفیف ها را دریافت کنید.

با ما در ارتباط باشید

سبد خرید

سبد خرید

بهبود کیفیت

بهبود کیفیت

تعاریف

تعریفکیفیت: کیفیت در درمان عبارت است از درجهای از خدمات سلامت ارائه شده به افراد و جوامع با هدف افزایش نتایج مطلوب مطابق با دانش حرفهای روز.

تعریف بهبود کیفیت: ارتقاء مستمر کیفیت سازمان به طور مداوم و پیوسته، رسیدن به استانداردهای به روز و اصلاح فرآیندهای اجرایی به منظور جلب رضایت مراجعه کننده.

تعریف اعتباربخشی: اعتباربخشی به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص، جهت بهبود ایمنی بیماران و کارکنان میباشد. 

اعتباربخشی بیمارستانها، گامی ضروری و حائز اهمیت جهت ایجاد تعهدی آشکار میباشد. مدل اعتباربخشی از معتبرترین مدلهای ارزیابی مبتنی بر کیفیت خدمات درمانیو  ایمنی (بیمار و کارکنان) و هماهنگ با سایر اولویت‌های وزارت متبوع همچون منشور حقوق بیمار می‌باشد.

اعتباربخشی برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی  درمانی و به عنوان مبنای تفکر آن به کار گرفته می‌شود.

ارزشیابی خارجی براساس استانداردهای اعتباربخشی

در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، به منظور ارتقای کیفیت خدمات سلامت و پیشگیری از آسیب به بیمار انجام می‌شود. گواهینامه‌ی که بیانگر رتبه و درجه کسب شده توسط بیمارستان می‌باشد ( به ترتیب: درجه یک عالی، درجه یک مثبت، درجه یک، درجه دو، درجه سه) از سوی دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان ارائه می‌شود.

مسئول بهبود کیفیت بیمارستان قائم(عج)

خانم لیلا برزویی

کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

شرح وظایف

  • تعیین اهداف و استراتژی های دفتر بهبود کیفیت
  • برنامه ریزی در جهت استقرار و اجرای برنامه های بهبود کیفیت
  • مشارکت در تدوین برنامه استراتژیک، رسالت و چشم انداز بیمارستان با تیم مدیریت اجرایی و علمی بیمارستان
  • نظارت و هماهنگی بر تدوین برنامه عملیاتی سالیانه در جهت هماهنگی و یکپارچه سازی برنامه ها
  • تدوین، جمع آوری و پایش شاخص های کلیدی بهبود کیفیت بیمارستان
  • تدوین فرآیندهای بیمارستان منطبق بر اصول بهبود کیفیت طراحی شده
  • ارسال گزارش نتایج پیشرفت و چالش های اجرایی برای بهبود برنامه به سازمان های بالاتر
  • ارتقای ایمنی بیمار در راستای الگوی اعتباربخشی
  • هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیت های بهبود کیفیت در بیمارستان
  • پایش مستمر برنامه بهبود کیفیت، داده ها، اقدامات و مداخلات مدیریتی از طریق تحلیل شاخص ها
  • تدوین خط مشی ها، فرآیندها، دستورالعمل ها و … با کمک تیم مدیریت اجرایی و ابلاغ آن به واحدهای مربوطه
  • نظارت بر روند و اجرای خط مشی و روش های بیمارستان
  • ارتقاء نظام گزارش دهی خطاهای پزشکی و غیرپزشکی در بیمارستان
  • نظارت مستمر و هماهنگی بر تشکیل و اجرای مصوبات سایر کمیته های بیمارستانی
  • همکاری با سایر کارشناسان واحدهای دیگر در زمینه های ارزشیابی، تشکیلات بیمارستانی و غیره